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育児ネタとか、技術ネタとか。

Unity 2017.3.0f3 気になったポイントメモ

はじめに

  • 2017/12/19 (Tue) 深夜に Unity 2017.3.0f3 がリリースされました。
  • 実質的な Unity 2017.3 のメジャーリリースとなる今バージョンのリリースノートで気になったポイントをコメント付きでメモします。

Features

  • Animation: Added support for integer and enum animation.
    • これは地味に欲しかった。
    • float -> int -> enum というキャストを行う必要があり、モヤモヤしていたので。
  • Editor: Added assembly definition files for script compilation pipeline in the editor. This allows you to define your own managed assemblies based on scripts inside a folder. Splitting your project's scripts into multiple assemblies can greatly reduce script compilation times in the Editor. Note that the latest version of Visual Studio Tools for Unity is required for this feature to work with solution and project generation for Visual Studio.
    • 個人的には一番の目玉!
    • umm の Assembly とかサブプロジェクトの Assembly とかを簡単に固められるようになれば、コンパイル時間的に相当有利。
  • Editor: Added the Transform Tool, a single Gizmo you can use to move, rotate and scale in the Unity Editor.
    • どういう操作になるかは分からんが、便利そうな予感。
  • Graphics: Added a new method, ScreenCapture.CaptureScreenshotAsTexture. Use this to save screenshots taken with ScreenCapture as Textures in the Editor.
    • これは、デバッグとかが楽になりそう!
    • PlayMode Test と組み合わせてスクショ撮るとか、夢が拡がる!
  • Graphics: Support for 32 bit Mesh index buffers:
    • 2D メインなウチにはあんまり関係ないけど、表現の幅が拡がるのかな?
  • Particles: Added a new Speed Modifier option in the Particle System Velocity Module. Use this to control particle speeds without changing their directions.
    • Particle の表現の幅が拡がる予感。
  • Particles: Added Unlit and Surface shaders for use with Particle Systems.
    • この手の自前シェーダ書かなくて良くなるのかな?
  • Particles: Ribbonized Particle Trails.
    • ブログに動画貼られてたけど、これは使いどころが多そう。
    • 詳しく理解できなかったが、リボンみたいになびく軌跡って感じかな?
  • Playables: Added new delay feature for IPlayables.
    • Animator とか Timeline とかの Playable を遅延実行できるのかな?
    • 使い方調べないと。
  • Playables: Added new Video Playables Integration.
    • 動画までサポートしたのか。
    • まぁ、ウチで使うことはなさそうだけど。

Backwards Compatibility Breaking Changes

  • OSX: Removed support for targeting 32bit macOS applications. Replaced BuildTarget.StandaloneOSX* enums with BuildTarget.StandaloneOSX.
    • Intel とか Universal とかの謎のサフィックスがなくなるのか。
    • エディタ用の AssetBundle 作るときに毎回困っていたので地味に嬉しい。
    • Windows はまだなのかな?

Changes

  • 2D: Unity now generates a default Physics Shape when it creates a Sprite from an imported Texture.
    • 2D Collider を簡単に作れるようになるってコトかな?
    • 元々、SpriteRenderer に対してゴニョゴニョすればできたような気はするが、Scale の問題とかがあったから嬉しいかも。
  • Android: Release Gradle builds no longer have ProGuard enabled by default.
    • サヨナラ ProGuard...
  • Editor: Added methods EditorGUI.EnumFlagsField and EditorGUILayout.EnumFlagsField, which respect the values of the enum type and support custom names for values 0 and ~0 (all bits set). Deprecated methods EditorGUI.EnumMaskField, EditorGUILayout.EnumMaskField, EditorGUI.EnumMaskPopup, and EditorGUILayout.EnumMaskPopup, which always assume values to be 1, 2, 4, 8 (and so on). (896176)
    • フラグ周りが便利になるっぽさ。
    • Editor 拡張おじさんには朗報かも。

Improvements

  • 2D: Exposed methods to set and retrieve Physics Shape from a Sprite.
    • 上の Collider 関連の変更な対してスクリプトからもアクセス出来るようになったってコトかな?
  • 2D: If you use Shift-Click to do picking for Tile Palette, Unity now switches back to the original tool after picking is done.
    • Tilemap の操作性向上?
    • まだ Tilemap 使ってないから分からん。
  • Android: Added the option to configure Texture decompression format on Android devices that have no ETC2 Texture format support.
    • ETC2 をサポートしてない Android 向けの対応。
    • そろそろデバイスサポートを切りたいところだけどね。
  • Animation: Added a 2D mode to the Animation Previewer.
    • これが良く分からなかった。
    • そもそも Animation Previewer って、モデルの Inspector に出てくるアレかな?
  • Animation: Added zoom in the Animator Window
    • 複雑なステートマシン組んでる Animator の場合にズームは便利かも。
    • まぁ、そもそもそんなステートマシンは…(ry
  • Editor: It is now possible to adjust the number of lines per log row in the Console window.
    • いつも1行しか見えなくて困ってたので助かる!
    • どのくらいアジャストしてくれるのだろうか?
  • Editor: You can now select which Xcode version to build your project with on MacOS.
    • Xcode のバージョン選べるとか凄い時代だw
    • どうやって認識させるんだろうなぁ?
  • Mobile: Engine code stripping now works on Android
    • Android でも Strip Engine Code が使える、と。
    • やや地雷臭がするが、果たして…。
  • Particles: Added support for Meshes using lines and linestrips for particle Shape Module spawning. (931662)
    • 線状に発生する Particle ってコト?
  • Particles: Added update to display particle stats in Editor Play Mode for selected systems.
    • 再生しなくても Particle の Stats が見られるのかな?
  • Particles: Improved the workflow for creating multiple Particle Systems inside a shared GameObject hierarchy: The Particle System no longer resumes playing a paused preview when you select systems belonging to the same effect.
    • 良く分からなかったけど、なんか Particle のワークフローが便利になるっぽさ。
  • Timeline: Added multi-selection capabilities to the Clip Inspector.
    • Timeline 上で複数のクリップを選択したら Inspector で編集出来るようになるのかな?
  • Timeline: Introduced various clip snap improvements:
    • クリップの吸い付きが便利になるのかな?だとしたら嬉しい。
  • UI: All Editor tab views now use FitToContents for button contents with flexible space on either side of toolbar, instead of filling window width.
    • イマイチ理解出来なかったが、コンテンツの自動サイズ調整的な内容なのかな?
  • UI: Cached eventCamera access in Raycast() to avoid calling Camera.main multiple times.
    • UI のイベント関連でのパフォーマンス周りの改善かな?
  • UI: Made performance improvements to GraphicRaycaster and EventSystem. (934842)
    • これも、上に関連してそう。

API Changes

  • Caching: Added overloaded version of ClearCache() that can clear cached AssetBundles which are unused for longer than the given expiration time.
    • AssetBundle の ClearCache が便利になりました、って話っぽい。
  • iOS: Added iOS.Device.RequestStoreReview, a review request API for the App Store.
    • Apple オフィシャルのレビューリクエストダイアログを出せるようになる!
    • これは嬉しい。
  • Playables: Added new callback in PlayableBehaviour: OnBehaviourDelay. This is called in the first frame that the playable is delayed.
    • Playable の Delay 対応に関連したコールバック追加。
  • Playables: Added new callback in PlayableBehaviour: PrepareData. This is called if the playable is delayed.
    • PrepareData って具体的にどのタイミングなんだろうな…?
    • Delay されてるけどインスタンスが生成された時、とかかな?
  • Playables: Added new method to allow building or rebuilding the graph without initiating Play(): PlayableDirector.RebuildGraph.
    • これ、 PlayOnAwake はオフにして RebuildGraph 呼んだら PlayableAsset のイベントとかコールされるのかな?

Fixes

  • Animation: Fixed a crash when closing Animator Window (916970)
    • これが原因かは分からんけど、Animator 使ってると結構 Unity クラッシュしがちなので、直ってたら嬉しい。
  • Asset Bundles: Fixed bug where incorrect error was getting thrown if an asset was included in the same AssetBundle more than once (932726)
    • ぶつかったことはないけど、AssetBundle 関連なので気になった。
  • Cache Server: Fixed several cache server bugs that would manifest as freezes/hangs or failures when reading from a cache server (943300)
    • これ、ヘタしたらマシンごと巻き込んでクラッシュしてたような気もするので、直ってるなら嬉しい。
  • Editor: Crash on macOS when canceling undock of Hierarchy or Scene View (942253)
    • まぁ、これはそんなに行う操作じゃないけど、同じくクラッシュ系なので直ってるなら嬉しい。
  • OSX: Fixed new instance of MonoDevelop opening every time a script is opened (964078)
    • 2017.1 とか 2017.2 でもパッチリリースで直った気はするが、毎回 Open C# Project する度に MonoDevelop が開いていたのはウザかったのでありがたい。
  • UI: Fixed a bug where images would not render if they started disabled. (922641)
    • これ、確か椿さんだか時村さんだかが嘆いていた気がする。