もんりぃ is undefined.

育児ネタとか、技術ネタとか。

Unity 2018.3 Beta で気になったポイント

はじめに

2018/09/11 に Unity 2018.3.0b1 が公開されました。

2018.2 がリリースされてから結構経過していますが、無事にベータリリースが行われて安心しています。

ってことで、リリースノート読んで気になった項目をピックアップしてみたいと思います。

ピックアップ

Features

新機能について。

Android: Added support for requesting permissions at runtime.

  • これで Native Plugin 書かなくて済む…!

Android: Kotlin source files now can be used as plugins.

  • Kotlin 書いたコトないけど、嬉しい人多いっぽい。

Android: OpenJDK will be included into Unity Android support, user will no longer be required to install Java.

  • 遂に Java8 のインストールから解放される…w

Editor: Introduced searchable Unified Settings window for Project Settings and Preferences

  • 何が何処にあるのか分からん問題が解消される。

Editor: Rider installation path detection in Editor Preferences.

  • JetBrains さんとの蜜月関係が良いですね。いいぞもっとやれ。

Graphics: Added memoryless framebuffer depth to iOS Metal.

  • 良く分かってないけど、iOS でのパフォーマンス良くなるのかな?

Multiplayer: Added support for providing a custom network transport implementation to be used by Unity Multiplayer's high-level API. Refer to the documentation on UnityEngine.Networking.NetworkManager.activeTransport for details.

  • これは例の GCP と組んで民主化が云々のヤツかな?

Package Manager: Added support for packages in the Project Browser.

Physics: Added complete set of non-allocating 2D queries to new multi-scene PhysicsScene2D type.

  • サッパリ何のこっちゃか分からんけど、なんか気になる。

Physics: Added the ability to have a per-scene physics world allowing separate simulation and queries (3D physics).

  • マルチシーン関連の Physics が改善されてるのかな?

Playables: Exposed the time wrap mode for Playables.

  • 経過時間分かるとかだったら嬉しいけど、そうなのかな?違う?

Playables: Implemented a method to send notifications through the playable system.

  • Playable イベント関連の話かな?

Player: [Also mentioned under API Changes] Added AssetBundle.RecompressAssetBundleAsync API to re-compress downloaded AssetBundles from one compression methodology to another runtime supported compression methodology. Moved BuildCompression, CompressionLevel and CompressionType out of the UnityEditor.Experimental.Build.AssetBundle namespace and into UnityEngine.

  • AssetBundle おじさんとしては気になる。
  • ランタイムで再圧縮できるとかそういう話?

Prefabs: New Improved Prefab Workflows (Not preview nor Experimental)

  • Nested Prefab キタ━━━━━(゚∀゚)━━━━━!!!!
  • Not preview nor Experimental という所につよさを感じるw

Scripting Upgrade: Enabled Roslyn compiler and C# 7.2 when targeting the new scripting runtime.

  • C# 7.2 キタ━━━━━(゚∀゚)━━━━━!!!!
  • Preview 外れるの早かった!(Incremental Compiler のコトで良いんだよね?)

Scripting Upgrade: The .NET 4.x scripting runtime is now the default. The .NET 2.0 scripting runtime has been deprecated and support for it .NET 2.0 will be removed in a future release.

  • ようやく .NET 4.x がデフォになってくれた!
  • むしろ遅すぎたくらいだw

Backwards Compatibility Breaking Changes

破壊的変更について。

Android: Deprecated Internal build system

  • マジか。ビルドシステム Gradle に切り替えないと…。

Web: WWW is now obsolete. Use UnityWebRequest instead.

  • 今までありがとう。 R.I.P.

Changes

Build Pipeline: Calling BuildPipeline.BuildPlayer while scripts are being compiled will now wait for compilation to complete before beginning the build process, rather than aborting compilation.

  • 地味に困ってた感じもあるので嬉しい。

iOS: iOS/tvOS simulators players are now distributed as dylibs.

  • 遂にシミュレータが使える…?元々使えたっけ?

iOS: The Mono scripting backend has been marked as deprecated.

  • 今までありがとう。 R.I.P.

Improvements

2D: Added an option in Sprite Editor to display pivot position in pixels and snap pivot to pixels when you drag it.

  • まだそこまで Sprite Editor ガッツリ使ってないけど、レベルデザイナさん的には嬉しい?

2D: Added Isometric support for 2D Tilemap.

Android: Added option to start Android app in non-fullscreen mode.

  • Android の非フルスクリーンが使えるようになる。
  • 今までは Native Plugin 書いてたからちょっと便利になるね。

Android: Added WebCamTexture acceleration for Android 5.0 and later.

  • WebCamTexture が Android でのパフォーマンス良くなる。
  • VTuber 業が捗りますね。

Android: Improved player loading time on Android devices.

  • Android 版のアプリ起動時間長かったから嬉しい。

Animation: Animator will not automatically create an empty output when it doesn't have an AnimatorController assigned

  • 不要なアセットが作られなくなる。
  • 毎回消してたりするのでちょっと嬉しい。

Editor: Added warning when assembly definition file (asmdef) assemblies are not loaded on startup where one or more of their asmdef references are not being compiled due to having no scripts. Also added warning when compiling asmdefs with no scripts in the Editor.

  • Assembly Definition 周りのサポートもより手厚くなってきてる。

Package Manager: Add references to package manager asmdef files from the Object Selector

  • UnityEngine.TextMeshPro とかを直編集で追加してたから助かる。

Package Manager: Upm now provides the author information of packages

Physics: Upgrade the PhysX version to 3.4.2. This is the latest release up to date.

  • そもそも今のバージョン知らないけど、より速くなるらしい。

UI: Added Sprite Atlas Late-Binding support for UI.

  • Sprite Atlas の遅延読み込みサポート。
  • Addressables との絡みもあるけど、メモリ効率考えると嬉しい話だ。

Web: UnityWebRequest will now support cookies in the same game session. Also added API to remove them.

  • UnityWebRequest で Cookies サポートか。
  • 普通に Token で認証してるケースが多い感じもするけど、嬉しい人は嬉しそう。

API Changes

2D: New experimental API to set preview texture for SpriteEditorWindow with Experimental.U2D.ISpriteEditor.SetPreviewTexture. Importers that support ITextureDataProvider can also provide custom SpriteEditorWindow preview texture by implementing Experimental.U2D.ITextureDataProvider._previewTexture.

  • まだ Experimental だけど、 SpriteEditor 周りのエディタ拡張が便利になってくる…!

iOS: Added support for Telephoto, Dual Back and True Depth cameras on iOS devices (new enum WebCamKind, new properties WebCamDevice.kind, WebCamDevice.depthCameraName, WebCamTexture.isDepth).

  • 結構 WebCam 周りの対応に力を入れてくれている。
  • VTuber 関連のブームもあるので、正しいタイミングな気もする。

Scripting: Added an optional exitCode parameter to Application.Quit().

  • ビルドおじさん歓喜

Fixes

気になるのはイッパイあるけど、そもそも項目がメッチャ多いので、かなり抜粋。

Asset Import: Fixed issue with MonoBehaviours and ScriptableObjects not being recognized in .NET 4.x .dlls after changing scripting runtime version from .NET 3.x to .NET 4.x. (1012922)

  • ウチのケースが該当してるのかは分からんけど、偶に認識されないコトがある問題が解消される?されない?

Build Pipeline: Fixed issue where EditorBuildSettings was not updated when a scene was moved or renamed.

  • Scene のファイル名変えても Scenes in Build の中身が変わってくれない問題が直ったらしい。嬉しい。

Editor: Fixed an issue where "Shift+Tab" does not navigate backwards on OSX. (1065620)

  • 気付いてなかったけど、 Shift + Tab 利いてなかったんだね。

所感

待望の Nested Prefab 来ましたね!

そして、 C# 7.2 もマジで嬉しい!

全体的に 2D 系のサポートを頑張っている印象があります。

個人的には Unity Package Manager の民主化がいよいよ間近…?という感じがしてソワソワしています。